* publicaties met een asterisk werden niet gefinancieerd vanuit het Kenniscentrum-programma, maar werden (mede-)geschreven door een Kenniscentrum-onderzoeker en zijn inhoudelijk gerelateerd aan het  onderzoek binnen het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie.

 

2022

Participatiesurvey - eerste resultaten:

*Mathysen, D., & Glorieux, I. (2022). Architecture, aesthetics, class and library attendance: An overlooked threshold for visiting public libraries. European Journal of Cultural and Political Sociology9(2), 170-196. https://doi.org/10.1080/23254823.2021.1939084

Picone, I., & Vandenplas, R. (2022). Windows to the World: Imagining Flemish News Audiences and Their Views on Society through the Lens of News Repertoires. Digital Journalism12(1), 87-108. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1972323

*Willekens, M., Siongers, J., & Lievens, J. (2022). Social stratification and social media disengagement. The effect of economic, cultural and social capital on reasons for non-use of social media platforms. Poetics, 101708. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101708

 

2021

Vandenplas R., Truyens, P., Vis, S. & Picone, I. (2021). 9 major ways in which the pandemic has marked Flemish news consumptionPolicy Brief SMIT #49. Brussel: SMIT & Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie. 

Vandenplas, R. & Picone, I. (2021). Media as the great emancipators? Exploring relations between media repertoires and cultural participation in Flanders. Convergence. February 2021. doi:10.1177/1354856521990246

 

2020

De Baere, M. & Siongers, J. (2020). Art United. Onderzoeksnota Pukkelpop 2019. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie, UGent.

Mullens, F., & Glorieux, I. (2020). Not Enough Time? Leisure and Multiple Dimensions of Time Wealth. Leisure Sciences, 1-21.

Picone, I., & Vandenplas, R. (2020). Declining trust, concerns of misinformation & low willingness-to-pay. News media in troubled waters in Flanders and Wallonia. Policy Brief SMIT #37. Brussel: SMIT, Reuters Institute & Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie. [factsheet]

Siongers, J., Verboven, N., Bastiaensen, F., Lievens, J., & Schramme, A. (2020). Cultuurparticipatie in coronatijden. Brussel: publiq, museumPASSmusées, Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie (UGent-VUB) & Kenniscentrum Cultuurmanagement en Cultuurbeleid (UAntwerpen). 

* Spruyt, B., Van Droogenbroeck, F., Siongers, J., & Bradt, L. (2020). When individual differences meet society: on the complex relationships between boredom proneness, material deprivation, and aspects of subjective well-being among young adolescents. Youth & Society, https://doi.org/10.1177/0044118X20917828.

 

 

2019

De Baere, M., Mullens, F., Siongers, J., Vandenplas, R., Glorieux, I, Lievens, J., Picone, I. & Spruyt, B. (2019). Publiek gekaderd. Resultaten van een publieksonderzoek in 12 Vlaamse musea. Gent: Kenniscentrum Cultuur en Mediaparticipatie.

*Mathysen, D. & Glorieux, I. (2019). Resultaten Vlaams Gebruikersonderzoek 2018: Het belang van afstanden tussen bibliotheken binnen regionale samenwerking. META, Tijdschrift voor Bibliotheek en Archief, 2019: 8, p. 11-15.

 Mullens, F., & Glorieux, I. (2019). No interest, no time! Gendered constraints to museum visits in Flanders. Loisir et Société/Society and Leisure, 42(2), pp. 244-265. 

Mullens, F., & Glorieux, I. (2019). Tijdsdrempels, vrije tijd en cultuurparticipatie. Brussel: Onderzoeksgroep TOR - Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel.

Mullens, F., & Glorieux, I. (2020). Vrijetijdsbesteding van tijdsrijken en tijdsarmen. Brussel: Onderzoeksgroep TOR – Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel.

Mullens, F., De Baere, M., Siongers, J., & Vandenplas, R. (2019). Voor spelers van 9 tot 99 jaar: Participatie kent geen leeftijd (?). Actueel, 20, 1, pp. 33-35.

Siongers, J. (red.), De Baere, M., Mullens, F., Vandenplas, R., Glorieux, I, Lievens, J., Picone, I. & Spruyt, B. (2019). Publiek gekaderd. Methodologisch rapport bij een publieksonderzoek in 12 Vlaamse musea. Gent: Kenniscentrum Cultuur en Mediaparticipatie.

* Siongers, J. Keppens, G. Spruyt, B. & Van Droogenbroeck, F. (2019) On the digital lane to citizenship? Patterns of internet use and civic engagement amongst Flemish adolescents and young adults. Journal of Social Science Education, 18(2): 67-87.

* Van Der Eecken, A., Spruyt, B. & Bradt, L. (2019) Giving Young People a Well-rounded Education: A Study of the Educational Goals Parents Attach to the Leisure Activities of their Children. Leisure Studies. 

*Vermeersch, L., & Siongers, J. (2019). Onderzoek naar kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen: De veelheid van het weinige. In T. Bossuyt & J. Staes (red.) Uit de schaduw. De ontwikkeling van kunst- en cultuureducatie in de vrije tijd in Vlaanderen (pp. 28-49). Brussel: Publiq.

 

2018

Khaptsova, A. & Vandenplas, R. (in press). Friends, not Foes: Integrating Structuralist and Agentic Perspectives on Media Consumption, in Maria Francesca Murru, Nico Carpentier, Pille Pruulmann-Vengerfeldt, Fausto Colombo, Laura Peja, Simone Tosoni, Richard Kilborn, Leif Kramp, Risto Kunelius (Eds.). Book of the Summer School 2018 - Series: The Researching and Teaching Communication Series. Bremen: Edition Lumière

Lievens, J. & Siongers, J. (2018) Surveyonderzoek: een ultra-HD breedbeeld blik, Cultuur+Educatie, 50, pp.120-129.

Picone, I. (2018). Vloeibaar nieuwsgebruik vatten met digitale etnografie. Tijdschrift Voor Communicatiewetenschap, 46(1), 41–57.

* Picone, I. & Vandenplas, R. (2018) - Policy Brief: Ook Vlaming maakt zich zorgen over fake news.

Rapport Cultuurcontentement (met medewerking van Franne Mullens en Ignace Glorieux): “Durf! Investeer in cultuur” Burgerbevraging over het lokaal cultuurbeleid (2018). In samenwerking met sector lokale cultuur (De Federatie, VVBAD, oKo, VVC en Forum voor amateurkunsten)

* Spruyt, B., Vandenbossche, L., Keppens, G., Siongers, J. & Van Droogenbroeck, F. (2018) Social Differences in Leisure Boredom and its Consequences for Life Satisfaction Among Young People. Child Indicators Research. 11(1): 225-243.

Spruyt, B., T. Kuppens, R. Spears, J. Van Noord (2018): Talking Politics? Educational Category Salience Reinforces Differences in People’s Willingness to Participate in Deliberative Initiatives. Political Psychology.

* Vermeersch, L.,  Pissens, L. , Havermans, N. , Siongers, J., Lievens, J. & Groenez, S. (2017). Jong Geleerd, jong gedaan! onderzoek naar cultuureducatie en -participatie bij de allerkleinsten (0-6 jaar). Leuven – Gent: HIVA – KuLeuven / Vakgroep Sociologie – Onderzoeksgroep CuDOS UGent.

 * Willekens, M., Siongers, J. & Lievens, J. (2018). Waar ligt de grens? Grensoverschrijdend gedrag in de cultuur- en mediasector. Vakgroep Sociologie – Onderzoeksgroep CuDOS, UGent.

 

2017

De Baere, M., Mullens, F., Siongers, J. & R. Vandenplas (2017). Voor spelers van 9 tot 99 jaar: Participatie kent geen leeftijd? Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie.

*de Korte, K.,Verbeylen, J. & Glorieux, I. (2018). Met pensioen: eindelijk ontspanning of een bruisend nieuw begin? Actueel, 19, 1: 16-17.

*Ijdens, Teunis & John Lievens (2017) Understandings of Art Education. in: Wagner, E. et al. (eds) International Yearbook for Research in Arts Education, vol. 5, 

*Ijdens, Teunis & Jessy Siongers (2017) Access to Arts Education. in: Wagner, E. et al. (eds) International Yearbook for Research in Arts Education, vol. 5.

Siongers, J. (2017). Cultuur beleven op school. Hoe jongeren cultuurparticipatie op school ervaren. Onderzoeksnota. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent.

*Spruyt, B., Kuppens, T., Spears, R. & Van Noord, J. (2017) Educational categories at work: Educational category salience reinforces differences in people’ willingness to participate in deliberative initiatives”

*Picone, I. (2017). Conceptualizing media users across media: The case for ‘media user/use’as analytical concepts. Convergence, 23(4), 378-390.

*Kalogeropoulos, A., Negredo, S., Picone, I., & Nielsen, R. K. (2017). Who Shares and Comments on News?: A Cross-National Comparative Analysis of Online and Social Media Participation. Social Media+ Society, 3(4).

*Rapport Cultuurcontentement (met medewerking van Franne Mullens en Ignace Glorieux): “Durf! Investeer in cultuur” Burgerbevraging over het lokaal cultuurbeleid (2018). In samenwerking met sector lokale cultuur (De Federatie, VVBAD, oKo, VVC en Forum voor amateurkunsten)

Siongers, J. Willekens, M., Pissens, L. & Lievens, J. (2017) Wie heeft het gemaakt? Een onderzoek naar de sociaaleconomische positie van architecten en designers in Vlaanderen. Gent: Vakgroep Sociologie – Onderzoeksgroep CuDOS

* Willekens, M., Siongers, J. Pissens, L. & Lievens, J. (2017) Zo man, zo vrouw? Genderrapport over de creatieve sector.  Gent: Vakgroep Sociologie – Onderzoeksgroep CuDOS

 

2016

Beunen, S., Siongers, J. & Lievens, J. (2016). De plaats van cultuur in de opvoeding. Een studie naar het belang dat ouders hechten aan culturele competenties en participatie bij hun adolescente kinderen. In: Sociologos, 37(4): 356-380.

Beunen, S., Siongers, J. & Lievens, J. (2016) Cultuur leren smaken. Een onderzoek bij Vlaamse jongeren naar cultuurparticipatie en cultuureducatie. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent.

De Korte, K., Glorieux, I. & J. Deyaert (2016). De mediatisering van het dagelijks leven: Resultaten van de Vlaamse tijdsbestedingsonderzoeken (TOR13, TOR04, TOR99). Brussel: Onderzoeksgroep TOR, Vrije Universiteit Brussel.

Deweppe, A. (2016). Digitale cultuurparticipatie: Wie? Wat? En hoe?. Gepubliceerd op www.lasso.be.

Lievens, J., Siongers, J. & Beunen, S. (2016) Kulturelle Bildung und Teilhabe in Flandern. In S. Keuchel, S. Czerwonka en T. Schäfer. (eds.) Perspectiven Kultureller Bildung in Europa. Kulturelle Teilhabe und Kooperationen. Remscheid: Akademie der Kulturellen Bildung.

Siongers, J. (2016). Gluren bij de buren. Amateurkunstbeoefening in Vlaanderen. In: Zicht op actieve cultuurparticipatie 2016. Thema’s en trends in praktijk en beleid 2016 (pp. 94 - 103). Utrecht: LKCA. 

De volledige publicatie kan hier besteld worden 

Siongers, J., Lievens, J. & Beunen, S. (2016) Arts education in Flanders. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent.

* Siongers, J., Van Steen, A., & Lievens, J. (2016). Loont passie? Een onderzoek naar de sociaaleconomische positie van professionele kunstenaars in Vlaanderen. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent.

* Spruyt, B., Vandenbossche, L., Keppens, G., Siongers, J. & Vandroogenbroeck (2016): Social Differences in Leisure Boredom and its Consequences for Life Satisfaction Among Young People. Child Indicators Research, : 1-19 .

Willekens, M., & Lievens, J. (2016). Niet-lezers en boekenwurmen. Een toepassing van het zero-inflated-regressiemodel in onderzoek naar leespraktijken. Sociologos37(4), 381-388.

 

2015

Lievens, J., Siongers, J., & Waege, H. (2015). Participatie in Vlaanderen. Basisgegevens van de Participatiesurvey 2014. Leuven: ACCO. 

Lievens, J., Siongers, J., & Waege, H. (2015). Participatie in Vlaanderen. Eerste analyses van de Participatiesurvey 2014. Leuven: ACCO.

Lievens, J., Siongers, J. & Beunen, S. (2015). Arts education in Flanders. Paper presented at the conference „Perspectives of Arts and Cultural Education in Europe” 17th-18th of November 2015, Genshagen.

Roose, H., van Eijck, K., & Lievens, J. (2015). Bourdieus space revisited: the social structuring of lifestyles in Flanders (Belgium). In P. Coulangeon & J. Duval (Eds.),The Routledge companion to Bourdieu's Distinction (pp. 207-227). Londen, UK: Routledge.

*Siongers, J., G. Keppens, L. Vandenbossche, Spruyt, B. & Van Droogenbroeck, F. (2015) Langs digitale weg dan maar? Patronen van internetgebruik en politieke participatie bij Vlaamse jongeren.Sociologos. Tijdschrift voor Sociologie, 36, 4: 333-353

Smits, W. & Spruyt, B. (2015). Armoede en sociale uitsluiting bij jongeren. Een analyse op basis van de JOP-scholenmonitor 2013. Brussel: Onderzoeksgroep TOR-Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel. 

Smits, W., Spruyt, B. & Van Droogenbroeck, F. (2015). Verenigde steden. Verschillen in participatie aan het verenigingsleven naar verstedelijking bij Vlaamse jongeren. Brussel: Onderzoeksgroep TOR-Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel. 

Willekens, M., Siongers, J. & Lievens, J. (2015). Onderzoeksrapport publieksonderzoek 2014Gent: Onderzoeksgroep CuDOS-Vakgroep Sociologie, UGent.

 

2014

* Keppens, G. & Siongers, J. De ene school is de andere niet. Over concentratie en segregatie in het Vlaamse scholenlandschap. In: Bradt, L., Pleysier, S., Put, J., Siongers, J. & Spruyt, B. (ed.). Jongeren in cijfers en letters: bevindingen uit de JOP-monitor 3 en de JOP-schoolmonitor 2013. Leuven: Acco. pp. 141-163.

* Pinxten, W. & Lievens, J. (2014) The importance of economic, social and cultural capital in understanding health inequalities: using a Bourdieu-based approach in research on physical and mental health perceptions. In: Sociology of Health & Illness, 36(7): 1095-1110. [abstract]

Siongers, J., & Lievens, J. (2014). Genderverschillen in cultuurparticipatie bij jongeren. In B. Spruyt & J. Siongers (Eds.), Gender(en): over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren (pp. 5980). Leuven: ACCO.

Siongers, J., & Smits, W. (2014). In het culturele spoor van ...? Genderspecifieke intergenerationele overdracht van sociale en culturele participatie. In B. Spruyt & J. Siongers (Eds.), Gender(en): over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren (pp. 3758). Leuven: ACCO.

* Siongers, J., Van Steen, A. & Lievens, J. (2014). Acteurs in de spotlight. Onderzoek naar de inkomens en de sociaaleconomische positie van professionele Vlaamse acteurs. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS – Vakgroep Sociologie, UGent.

Siongers, J., Vanherwegen, D. & Lievens, J. (2014) The multiple layers of arts education in school. In: O'Farrell, L., Schonmann, S. & Wagner, E. (ed.). International Yearbook for Research in Arts Education. Münster/New York: Waxmann. pp. 79-86.

* Slootmaeckers, K. & Lievens, J. (2014). Cultural Capital and Attitudes Toward Homosexuals: Exploring the Relation Between Lifestyles and Homonegativity. In: Journal of Homosexuality, 61:962–979.

Smits, W. & Spruyt, B. (2014).  Opgroeien in kwetsbare gezinnen. Materiële deprivatie en participatief opvoedingsklimaat. In: Welwijs, 25(1): 27-30.

Smits, W. & Vandebroeck, D. (2014). Vrijetijdsparticipatie stad Gent. Nulmeting UiTPAS. Brussel: Onderzoeksgroep TOR - Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel.

Vanherwegen, D. & Lievens, J. (2014). The mechanisms influencing active arts participation: An analysis of the visual arts, music and the performing arts. Sociological Inquiry, 84(3): 435-471.

Vanherwegen, D., Vlegels, J., & Lievens, J. (2014) The role of school climate in the relationship between art Education and school achievement in Flemish high schools, [in review]

Van Steen, A. (2014). De sociaal-artistieke methodiek. Een etnografische studie naar repititieprocessen van sociaal-artistieke praktijken. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie, UGent. [tekst]

* Van Steen, A., Vlegels, J. & Lievens, J. (2013) On intergenerational differences in highbrow cultural participation. Is internet an explanatory factor in understanding lower highbrow participation among younger cohorts? In: Journal of Information, Communication and Society [in press]

 * Vlegels, J., & Lievens, J. (2014). Music of Distinction: Cultural preferences and adolescents’ friendship dynamics [in review]

* Vlegels, J., & Lievens, J. (2014). Music genres as historical artifacts – the case of classical music [in review]

Willekens M. & Lievens J. (2014) Family (and) culture: The effect of cultural capital within the family on cultural participation of adolescents. In: Poetics, 42(1):98-113. [abstract]

Willekens, M. & Lievens, J. (2014). Whose Education Matters More? Mothers’ and Fathers’ Education and the Cultural Participation of Adolescents In: Cultural Sociology, 8(3): 291-309. [abstract]

 

2013

Smits, W. (2013) Van middenveldparticipatie tot evenementencultuur? Buitenshuizige vrijetijdsbesteding, lidmaatschap van verenigingen en maatschappelijke integratie. Steunpunt cultuur, Onderzoekslijn maatschappelijke en sociale participatie van kansengroepen, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel, Brussel, 2013 (Working paper 4 delen).

Smits, W. (2013) Technisch verslag scholenonderzoek JOP-Steunpunt Cultuur 2013 - Ouderbevraging. Steekproeftrekking, veldwerk, responsanalyse, frequenties en schaalconstructie. Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR, Vrije Universiteit Brussel, Brussel, 2013.

Smits, W. & B. Spruyt (2013) Opgroeien in kwetsbare gezinnen: materiele deprivatie en participatief opvoedingsklimaat. Een analyse op basis van gegevens over de leerlingen van het secundair onderwijs in Antwerpen en GentSteunpunt Cultuur, Onderzoekslijn maatschappelijke en sociale participatie van kansengroepen, Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR, Vrije Universiteit Brussel, Brussel, 2013 (Working paper 3).

* Roggemans, L., Smits, W., Spruyt, B. & Van Droogenbroeck, F (2013) Sociaal bekabeld of in vrije val: sociale participatie door kansengroepen in Vlaanderen. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel, Brussel.

Vandebroeck, D. & Glorieux, I. (2013) Cultuur in koppels. Gender, sociale status en culturele homogamie in Vlaanderen. Working Paper, Steunpunt Cultuur.

Vandebroeck, D. & Glorieux, I. (2013) Vraag en aanbod (en alles daartussen). Een analyse van de rol van bibliotheekkenmerken in het sturen van de vraag naar lokale cultuur.'Working Paper, Steunpunt Cultuur.

Vanherwegen, D. & Lievens, J. (2013) How Art Museums are Perceived: Can In-School Art Education Compensate for Societyƒ? Working paper

Vanherwegen, D., Vlegels, J., Agirdag, O.,Van Houtte , M. & Lievens J. (2013) De relatie tussen kunsteducatie en studieresultaten in relatie tot het socio-economisch profiel van scholen. Working paper

Vekeman, A., & Colpaert, J. (2013). Prijsstrategie bij openbare bibliotheken. In: VVBAD, Wegwijzer voor bibliotheken en documentatiecentra. Brussel: Politea. 

Vekeman, A., Meulders, M., Praet, A., Colpaert, J. & Van Puyenbroeck, T. (2013) Contingent valuation of a classic cycling race. In: Journal of Sports Economics.

Vlegels, J., & Lievens, J. (2013). Is de culturele omnivoor een sociale omnivoor: netwerkkenmerken van omni- vs. univoren. In: Tijdschrift voor Sociologie, 34(3-4)

* Vlegels, J., & Lievens, J. (2013). Music classification, genres and taste patterns: a ground up network analyses on the clustering of artist preferences (in review)

 

2012

Badisco, J., P. De Laet & I.Glorieux (2012). Geen babysit en te veel werk? De invloed van werk, gezin en levensstijl op cultuurparticipatie. In: Elchardus, M. & I. Glorieux [red.] (2012). €œVoorspelbaar Uniek. Dieper graven in de symbolische samenleving.Lannoo, Leuven, pp. 82-107.

Caen, Maya & John Lievens (2012). Over smaken voorkeuren & participatie. Een sociologische analyse van de Vlaamse leefstijlruimte. in: Davy De Laeter et al. (eds.) De blik op cultuur. Leefstijlprofielen van de participant. Brussel: Uitgeverij Politeia, pp.2-25.

Elchardus, M. & W. Smits (2012), Participatieprofielen en mens- en maatschappijbeeld van etnisch-culturele minderheden in Brussel. Een analyse op basis van gegevens over de leerlingen van het Nederlandstalige secundair onderwijs in Brussel. Steunpunt Cultuur, Onderzoekslijn maatschappelijke en sociale participatie van kansengroepen, Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR, Vrije Universiteit Brussel, Brussel (Working paper 2).

Elchardus, M. (2012). €œVan de losgezongen elite naar de gefrustreerde achterban en terug: twintig jaar TOR-onderzoek over onderwijsverschillen.€ Elchardus, M. & Glorieux, I. (eds.), Voorspelbaar Uniek. Dieper graven in de symbolische samenleving, LannooCampus, Leuven, 325-352.

Elchardus, M., J. Siongers & B. Spruyt (2012).€ In het verhaal stappen. Over disposities, habitus en socialisatiepaden. Elchardus, M. & Glorieux, I. (eds.), Voorspelbaar Uniek. Dieper graven in de symbolische samenleving, LannooCampus: Leuven, 250-275..

Glorieux, I., J. Minnen & T.P. Van Tienoven (2012). Kadernota Gegevensregistratie Sociaal-Cultureel Volwassenen Werk. Onderzoek in opdracht van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel, Brussel..

Glorieux, I., J. Siongers & W. Smits (Eds.) (2012). Mark Elchardus. Cultuursociologie buiten de lijnen. LannooCampus: Leuven (420 blz)..

Lievens, J. (2012). De symbolische samenleving groet 's morgens de dingen. Maar is ze ook van tel voor (avondlijke) cultuurdeelname? in: Ignace Glorieux, Jessy Siongers & Wendy Smits (eds.) Mark Elchardus. Cultuursociologie buiten de lijnen. Leuven: Uitgeverij LannooCampus, pp. 305-311.

Roose, Henk, Koen Van Eijck & John Lievens (2012). De openheid van de omnivoor. De sociale structurering van culturele leefstijlen in Vlaanderen. Tijdschrift voor Sociologie, 33(2): 97-123.

Roose, Henk, Koen Van Eijck & John Lievens (2012). Culture of distinction or culture of openness: Using a social space approach to analyze the social structuring of lifestyles. Poetics, 40(6): 491-513.

Roggemans, L.,W. Smits & B. Spruyt. & F. Van Droogenbroeck (2012). Sociaal bekabeld of in vrije val: sociale participatie door kansengroepen in Vlaanderen, Onderzoeksgroep TOR, Vrije Universiteit Brussel, Brussel.

Smits, W. (2012). €œAparte leefwerelden? Participatie en culturele afstanden tussen etnisch-culturele groepen. Elchardus, M. & Glorieux, I. (eds.), Voorspelbaar Uniek. Dieper graven in de symbolische samenleving, LannooCampus: Leuven, 192-224.

Smits, Wendy (2012). Participatieprofielen van etnisch-culturele minderheden in Brussel. Een analyse op basis van gegevens over de leerlingen van het Nederlandstalige secundair onderwijs in BrusselBrussel: Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR.

Smits, Wendy (2012). Binding en burgerschap. De samenhang tussen maatschappelijke betrokkenheid en burgerschapshoudingen. Doctoraal proefschrift. Brussel: Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR.

Van Steen, Astrid (2012). Hoe wij over kunst en cultuur denken. Een sociologisch onderzoek naar verschillen in percepties en betekenissen van kunst en cultuur in Vlaanderen. Doctoraal Proefschrift. Gent: Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep CuDOS.

Van Tienoven, T.P. & I. Glorieux (2012). Cijferboek Lokaal Cultuurbeleid. Trends in bibliotheken en cultuurcentra onder de loep. Samenvatting. Brussel: Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel.

Vekeman, A., Colpaert, J., Praet, A.(2012). Is het zijn prijs waard? Over de relevantie van prijsdifferentiatie in de cultuursector. In: Coltura, M., De Brandt, H., De Kepper, M., De Vos, H. (Eds.), Naar een duurzaam lokaal cultuurbeleid. Brussel: LOCUS vzw. 

 

Cultuurparticipatie in coronatijden

 

Webinars

 

Participatiesurvey 2014

 

Studiedag Participatie in Vlaanderen

4 december 2015, Muziekcentrum De Bijloke, Gent

 

 Plenaire sessie

 

 
  

Transversale sessies

 

1. Sociale ongelijkheid in participatie en kansengroepen

 

 

2. Online vs. offline participatie

 

 

3. Drempels en drijfveren voor participatie

 

 

4. Lokale participatie

 

 

5. Participatie doorheen de levensloop

 

 

6. Ouderlijke invloeden

 

 

7. Trends in internationaal vergelijkend perspectief

 

  

 

Participatiesurvey 2009

 

Studiedag Participatie in Vlaanderen

9 februari 2011, Het Pand, Gent

 

Kerncijfers

 

 

Transversale thema’s

 

 

Focus op sport

 

 

Focus op cultuur

 

 

Focus op verenigingsleven

 

 

 

 

Archive 2007-2011 Steunpunt Cultuur, Youth and Sport, theme Culture

Everything about Participation Survey 2009, including publications, presentations and a webtool to generate your own data from our database, can be found here: www.participatiesurvey.be.

All other output from the theme Culture of the previous research centers Culture, Youth and Sport (2007-2011)has been bundled according to the former research lines:

Archief 2001-2006 Steunpunt re-creatief Vlaanderen

* publications with a star were not financed by the Knowledge Center program. They were (co-)authored by a Knowledge Center researcher and are content related to the research of the Knowledge Center Culture and Media Participation.